Een presentatie voor de klas, hoe gaat dat?
ALGEMEEN
Wanneer de klant een les op school boekt bij Exotus Serpenti dan gelden er een paar standaardregels die zij op de website kunnen lezen, of doorkrijgen tijdens het mailcontact.
Een les in de klas duurt minimaal één uur en is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar. De lessen worden aangepast naar de leeftijd en spanningsboog van de kinderen. Zo word er met jonge kinderen tussen de 4 en de 6 jaar een heel interactief programma gegeven waarbij je veel kleine spelletjes tussendoor doet (een baardagaam houd heel lang zijn adem in, hoe lang kan jij dat? Een gekko likt aan zijn ogen, kan jij dat ook? Een slang ruikt met zijn tong, hoe ruiken wij?) Met kinderen tussen de 7 en 9 word er iets meer informatie verteld maar pas op dat je geen hele lange verhalen verteld. De kinderen raken snel verveeld. Bij tien jaar en ouder kan je vrijuit vertellen, laat slangenvellen/eierschalen en spinnenvervellingen zien (slangenvel mogen ze voelen).
Bij kinderen is het heel belangrijk om voordat je de les begint samen de regels door te nemen. Je blijft op je eigen plekje ( tenzij je het eng vind dan mag je rustig naar de deur van het lokaal lopen of iets dergelijks). Je steekt je vinger op als je iets wilt vragen. Niet gillen en blijf rustig voor de dieren. Niet aan de curvers/bakken komen.
Er komen standaard vier dieren mee naar een les maar voor 9,95 euro kan er een dier worden bijgeboekt. Meer dan zes dieren op een school met één medewerker is niet mogelijk. Wanneer er meer dan 25 kinderen in de les aanwezig zijn komt er vijf euro per kind bovenop de totaalprijs. De kosten van een uur les bedragen 69,95 exclusief de reiskosten en eventuele parkeerkosten.
VOORBEREIDING
De scholen worden net als alle andere presentaties bij ons in de agenda gezet tijdens het aannemen van de reservering. Kijk van tevoren in je agenda of je deelneemt aan een lessencyclus ( waarbij je bv 5x voor dezelfde groep kan komen te staan, in dit geval is het erg fijn om met een powerpoint of een bepaald onderwerp te werken. Ook kan het voorkomen dat je 3 uur lang voor dezelfde klas staat. Opeens kan het dan heel moeilijk zijn om de tijd op te vullen en extra materialen of tips vooraf zijn dan natuurlijk erg handig.
Wanneer je je voorbereid op een school vraag je je af hoeveel groepen of leerlingen je zou kunnen krijgen. In de regel heb je maximaal 25 kinderen per uur, anders betaald de klant bij. Neem genoeg diploma’s mee, snoepzakjes zijn niet nodig en mogen nooit worden uitgedeeld op een school ( ook in verband met wettelijke regels hiervoor!
Mocht je onderweg vertraging oplopen waardoor je niet op tijd op het adres kunt zijn zorg er dan voor dat de klant dit ook weet. Deze maakt zich dan geen zorgen over het verloop van de les en weet dan in ieder geval dat we onderweg zijn. Bel met behulp van een car kit of zet de auto stil voor je gaat bellen. Riskeer geen boetes en zorg ervoor dat je veilig rijdt.
AANKOMST
Parkeren
Kijk bij aankomst hoe de parkeergelegenheid is. Kan je voor de deur parkeren ( of anders voor de deur uitladen?) Wanneer het betaald parkeren is dan betaald de klant de parkeerkosten. Dit staat op de website en in de mail, de klant kan dus niet zeggen dat deze niet op de hoogte is. Gooi niet direct geld in de parkeermeter, maar bel even aan en vraag hoe de parkeerkosten geregeld kunnen worden. Soms betaald de klant de factuur achteraf en wil deze dat de parkeerkosten op de factuur komen te staan. Geef je bonnetje dan direct aan de leidinggevende die op dat moment aanwezig is zodat het geld direct aan jou kan worden teruggegeven. De klant ontvangt dan een nieuwe aangepaste factuur.
Voorstellen
Je stelt je natuurlijk voor aan de docenten, maar stel je ook even voor aan de groep met kinderen. Ze zijn super nieuwsgierig naar jou en willen alles over jou en je dieren weten. Gedraag je bij iedere groep netjes. Neem de rol van juf of meester aan ( schouders naar achter, sta rechtop, praat wat harder dan normaal zodat de hele groep je kan horen, en stel duidelijke regels op. ) Eén vinger op de lippen en één vinger in de lucht is een algemeen gebruikt stilteken die je kunt toepassen in iedere les. Klappen in de handen werkt ook goed, en je stemgeluid laten zakken wil ook nog wel helpen de aandacht terug te krijgen.
START
Introductie
Bij de introductie in de klas vertel je kort over jezelf, de dieren die je bij je hebt en het bedrijf. Wat doet Exotus Serpenti en waarom geven we lessen met deze dieren? Zijn de dieren geschikt als huisdier? En wat zijn de regels waar iedereen zich aan moet houden? Leg de les zo nodig stil mochten de regels niet worden nageleefd en herhaal die specifieke regel met het kind/de kinderen die de regel hebben gebroken. Een kind reageert op structuur, geef dus duidelijke signalen. De kinderen en ouders mogen natuurlijk zelf bepalen of ze wel of niet een dier gaan vasthouden, vertel dit om paniekreacties bij bange kinderen te voorkomen.
Verloop
Wanneer we slechts een eenmalig bezoek hebben aan de school dan wijkt een les niet veel af van een kinderfeest. De kinderen leren over reptielen en krijgen leuke feitjes te horen. Ze mogen de dieren aanraken onder jou toezag en regels en de veiligheid van de dieren staat hiermee voorop.
Soms blijft de juf of meester erbij en soms ook niet. Jij bent ingehuurd als werknemer door de school dus jij bent tijdens de les verantwoordelijk voor de begeleiding van de kinderen.
Zorg ervoor dat alle dieren aan bod zijn geweest. De kinderen hoeven niet elk dier op schoot of vast te houden. Je kunt bijvoorbeeld 2 dieren laten aaien, een hagedis of schildpad op schoot en de slang om de nek.
Dit laatste wordt van jou verwacht aangezien dit de reden is dat veel scholen een reservering maken.
AFSLUITING
Kruiken
Controleer of de kruiken warm zijn en vul ze zo nodig bij tot ze handwarm zijn.
Diploma’s
Bedank de kinderen voor de aandacht en vraag of de les leuk was. Geef de afgetelde diploma’s aan de juf of meester en geef deze een hand.
Afrekenen
Overhandig indien nodig de factuur of overleg waar je deze af mag geven. Schrijf een eventueel email adres of tenaamstelling op de factuur.
Feedback
Je kunt aangeven dat de klant op de website en op Facebook een recensie mogen achterlaten.