Spelletjes van Exotus Serpenti
Binnenspellen
Oog likken als een gekko
Te spelen tijdens het doorgeven van je gekko van kind naar kind.
Start met een staarwedstrijd en geef aan dat de gekko zijn ogen heel lang kan
openhouden zonder te knipperen. Vervolgens zijn de ogen prikkelig en droog, geef
de kids de opdracht om hun aan hun oog te likken als een gekko.
Je adem 20 minuten inhouden als een baardagaam
Te spelen tijdens het doorgeven van je baardagaam van kind naar kind.
Vertel dat de baardagaam soms wel 20 minuten lang zijn/haar adem in kan houden.
Dit is erg vervelend voor een roofvogel, zeker wanneer de baardagaam onder water
verdwijnt. Hoe lang kan jij je adem inhouden? Zonder valsspelen…
Kruipen als een slak
Te spelen als tussendoorspel als kinderen de aandacht kwijt zijn.
Billen omhoog en schouders op de grond, armen langs het lichaam. Kan jij vooruit
kruipen als een slak??? Wie is er als laatst aan de overkant? Jij wint!
Kikkersprong
Te spelen als tussendoorspel of pauzespel
Maak een zichtbare start (bv 2 visitekaartjes of een touwtje op de grond waartussen
of waarachter de eerste kikker begint) Maak een voorbeeldsprong. Vraag hoever de
kinderen kunnen springen en of ze dit net als een echte kikker zouden kunnen laten
zien.
Schildpadden roofvogelspel
Te spelen als tussendoorspel of pauzespel
Jij (of de jarige) start als roofvogel, de rest gaat als een schildpad met ingetrokken
armen benen en hoofd op de grond zitten als een steen. Wanneer een schildpad
beweegt weet de roofvogel dat hij geen steen is en mag hij deze tikken, de persoon
die getikt is word ook een roofvogel.
Ontvel de slangspel
Te spelen als tussendoorspel als kinderen de aandacht kwijt zijn.
De groep deelnemers gaat achter elkaar staan in de spreidstand, de kleinste
vooraan, de grootste achteraan. Vervolgens steekt iedereen de rechterhand tussen
de eigen benen door naar achteren en de linkerhand steek je naar voren uit om de
rechterhand van je voorganger beet te pakken. Alleen de voorste en de achterste
speler zullen nu nog een vrije hand hebben. Het is nu tijd om de slang te ontvellen.
Dit begint als de achterste deelnemer op de grond zitten en de rest van de groep
naar achter schuifelt. De handen mogen niet losschieten! De groep schuifelt gewoon
verder achteruit en de achterste deelnemers zal uiteindelijk op de grond liggen. De
volgende deelnemer gaat dan achter deze deelnemer zitten, benen aan beide zijden
van die deelnemer. De hele groep blijft zo doorschuiven totdat iedereen op de grond
zit. Dan is het tijd om een nieuw vel te laten groeien. De achterste speler staat nu op
en schuivelt langzaam naar voren en trekt zo de volgende speler omhoog totdat
iedereen uiteindelijk weer staat.
Buitenspellen
Insecten zoeken
Zoek insecten in de tuin en benoem wat je vind, voer geen insecten aan reptielen als
je niet weet of dit schadelijk/giftig kan zijn voor de dieren. Pissebedden (grijs niet
paars) mag je voeren aan onze insecteneters.
Grotspel
Tijdens het grotspel mag één van de deelnemers op zoek gaan naar alle verstopte
dieren. Iedereen verstopt zich en maakt een dierengeluid als de zoeker in de buurt is.
De zoeker raad van welk dier het geluid is en hiermee word er een dier gevonden.
Krokodil Flamingo spel
Een mix tussen annemaria koekoek en tikkertje. Één persoon start als krokodil en
jaagt op de flamingo’s een flamingo is niet zichtbaar wanneer hij niet beweegt maar
staat op één been. Deze mag niet leunen op paaltjes/muren of iets. Een flamingo
mag van been wisselen wanneer de krokodil niet kijkt. Maar als de krokodil deze ziet
bewegen/wisselen mag hij een aanval doen. Tikt de krokodil de flamingo dan heeft
de krokodil er een krokodil bij. Een krokodil mag niet langer dan 30 seconden op 1
flamingo loeren.
Kameleon vangspel
In dit spel speel je drie rondes.
Leg uit dat wanneer een kameleon met twee ogen de andere kant op kijkt dat het
dier hierbij niet kan zien hoe ver iets van hem af is. Dat merkt hij pas op wanneer
beiden ogen dezelfde kant op kijken.
De eerste ronde houd een kind één hand voor één oog en probeert deze een
snoepzakje te vangen die word toegegooid door jou.
De tweede ronde houd het kind één hand op de rug (dit is makkelijker omdat het kind
nu de afstand tussen het snoepje goed kan inschatten. )
De derde ronde mag het kind nog steeds één hand gebruiken, maar nu plakt deze
net als een kameleontong. Als ze het snoepje aanraken mogen ze het houden �� En
zo niet dan toch.
Slangen zoekspel
We verstoppen de snoepzakjes en gaan als een echte slang naar ze op zoek.
Een slang kan zijn prooi terugvinden op 2500 meter afstand. Kan jij de snoepjes
vinden door goed te ruiken? Een slang kan niet zo goed zien, maak met je vingers
kiertjes voor je ogen en snuffel aan de bak met snoep voordat je op zoek gaat naar
jou snoepzakje.
Elk kind mag één zakje vinden en gaat dan op de bank zitten ( of een andere
verzamelplek.) Wil één van de slangen hulp dan mogen ze een extra zoeker van de
bank af halen om hun te helpen.
Geluidenspel
Te downloaden is een app genaamd Animal sounds. De kinderen moeten raden welk
dier ze horen.
Slangentikkertje
Één slang begint als tikker, word iemand getikt dan word de slang langer, en langer
en langer.
SL angemaria koekoek.
Annemariakoekoek met een slangentwist. Één persoon staat met zijn gezicht naar de
muur en roept slangemariaaaaa….Koekoek! Daarna draait hij zich om.
De anderen rennen op de muur af en moeten stokstijf stilstaan wanneer degene zich
omdraait.